سید علی اصغر شفیع پور
آرشیو وبلاگ
      اشتوکلین ()
گرگ بیابون نویسنده: سید علی اصغر شفیع پور - ۱۳۸۸/٥/۳

سلام دوستان/من برگشتم، رفته بودم عملیات صحرایی پایان نامم ،خیلی سخت بود،هوا گرم بود دیگه همه داشتن می سوختن ، لشگریان عبید اله! توی خیمه ها نیشسته بودن از فرط گرما همدیگرو خنک می کردن!میکه هوا گرم بووووووود!غوغا بود!طوفان بلا همه جا رو ترکونده بود!مسیر ها صعب العبور فرصت کم،عملیات صحرائی رو واقعا سخت کرده بود.

اما همینجا بود که از دور دو تا اسب سوار سفید که یه لباس کاملا مشکی هم تنشون بود!سوار بر اسب!پیتیکو پیتیکو اومدن سمت خیمه ها!اونا کسی نبودن جز حبیب و مجید که از لیسانس دوست جون جونی اییم.

لازمه یه توضیح کوچولو بدم واسه دوستان غیر زمین شناس

اکثر سنگ های رسوبی(که اونا رو خیلی راحت از رو لایه بندی شون میشه شناخت در یک محیط رسوبی آبی،از رودخونه گرفته تا ساحل و مناطق عمیق تر بر اثر فرآیند ته نشست بوجود اومدن که بعدا تحت تاثیر فرایندهایی تبدیل به سنگ سخت شدن که در صفحه دیاژنز کاملا تو ضیح دادم و بعداچین خورده و بالا اومدن و کوه رو بوجود آوردن.

ذر حقیقت با شناخت این لایه ها که روی هم قرار گرفتن میشه پی به محیط رسوبگذاری اون سنگ ها  و همچنین عناصر و پتانسیل های اقتصادی که دارن برد(مواد معدنی،ذخایر آب و هیدروکربوری و ...).

ما از قاعده سازند مورد نظر(به مجموعه سنگ هایی که خصوصیات مشابه دارند و در یک محیط مشخص تشکیل شدند) شروع می کنیم و به طور متوسط هر ٣ متر یک ایستگاه یا استیشن در نظر می گیریم،جی پی اس میزنیم،شیب و امتداد لایه، شیب تو پو گرافی،و ضخامت ظاهری ،در نهایت ضخامت واقعی لایه،نمونه برداری برای کار آزمایشگاهی و برداشت نمونه های فسیلی، عکس، تفسیر زمین شناسی محل مورد نظر،برش زمین شناسی ،علامت گذاری ایستگاه و تهیه ستون چینه شناسی، و این کارارو در هر استیشن انجام میدیم و عمود بر امتداد لایه ها حرکت می کنیم تا لایه هارو کامل ببینیم،کوهنوردی توی مرداد ماه اصلا کار جالبی نباید باشه اما عشق کشف اسرار مارو کشید اون بالا،و عالی کار کردیم، یعنی فکر نمیکنم کسی بهتر ازین بتونه اونجا کار کنه،این مدت اونجا یه خونه کرایه کردیم، و پای دهنه دره ای که کار می کردیم یه آغل بود که کنارش یه قنات داشت که آبش یخ بود،واقعا که آب چه نعمتیه توی اون بیابون- و واسه ناهار اونجا میومدیم-به علت گرما از ٨صبح تا ١ کار می کردیم و میومدیم توی آغل!تا ۵ دوباره می رفتیم بالا تا ٨.٣٠ که هوا تاریک می شد سرازیر میشدیم پایین،برام یه سوال بزرگ ایجاد شده که خانوما چطور می تونن اینجور جاها کار کنن؟ما ٣ تا جون سخت بودیم که قبلا زیاد کار صحرایی انجام دادیم،روز آخر که وسایل و جمع کردیم که بیایم پاهام می لرزید!نمیتونستم کلاچ و ترمزو راحت بگیرم، سوار که شدیم بیایم حبیب گفت پاهات خوبن؟گفتم آره چطور؟گفت پاهای من وقتی وامیستم می لرزن!تا آزاد شهر که اومدیم دیگه پاهام خوب شده بودن،و به این کار بزرگ افتخار میکردیم!٣ تائی با هم.

نظرات ()
مطالب اخیر آکوامارین تورمالین برمه رز کلسیت تصویر میکروسکوپی از ماسه سنگ گلاکونیت دار فلینت Flint (چرت) گالری تصاویر از دانه های ماسه فلوتستون رودستون فریمستون بافلستون
کلمات کلیدی وبلاگ دکتر شریعتی (۱٤) خدا (۱٠) علی (٧) تکامل (٥) امبری و کلوان 1971 (٥) شاملو (٤) عدالت (۳) عرفان (۳) حق (۳) رسوب شناسی (٢) زمین شناسی (٢) بازیافتگی (٢) تورمالین (٢) عشق (٢) تنهایی (٢) مولانا (٢) پرواز (٢) رودخانه بریده بریده (٢) braded stream (٢) پوسته ایران (٢) دکتر یوان اشتوکلین (٢) سبخا (٢) استروماتولیت (٢) مشاوره پایان نامه میکروفاسیس (٢) سازند پابده (٢) tourmaline (٢) دیاپیریسم (٢) بافت انترولیتیک (۱) محیط رسوبی (۱) تی پی (۱) طاقدیس کاذب (۱) چین رسوبی (۱) ساختمان رسوبی (۱) فرمول محاسبه ضخامت واقعی لایه (۱) ضخامت واقعی لایه (۱) مشاوره پایان نامه سنگ شناسی رسوبی (۱) مشاوره محیط رسوبی (۱) مشاوره چینه نگاری سکانسی (۱) تکتونیک البرز شرقی (۱) تکتونیک البرز مرکزی (۱) رخساره های سازند هجدک (۱) ماسه سنگ های سازند هجدک (۱) محیط رسوبی سازند هجدک (۱) شیست های گرگان (۱) سکانس استراتیگرافی آسماری (۱) کیفیت مخزنی آسماری میدان شادگان (۱) دباپیر (۱) چینه نگاری ژئوشیمیائی (۱) ساختمان های رسوبی (۱) ساخت های رسوبی (۱) سازند شیلی پابده (۱) تکوین پوسته قاره ای ایران (۱) پوسته ایران زمین (۱) زمین لغزش افغانستان (۱) پلاگ های زاگرس (۱) دیاپیرهای زاگرس (۱) محیط رسوبی رودخانه ای (۱) رسوبات رودخانه ای (۱) پابده (۱) عکس استروماتولیت (۱) تبریک روز پدر و مرد (۱) مشاوره پایان نامه زمین شناسی (۱) ندول انیدرید (۱) انیدرید ندولی (۱) jovan stocklin (۱) ندول های انیدرید عهد حاضر سبخایی (۱) انیدرید تبخیری (۱) اشتوکلین (۱) دکتر اسپهبد (۱) چینه شناسی (۱) رودخانه بریدد (۱) رودیست (۱) ریف رودیستی (۱) ژوراسیک کرتاسه (۱) اویستر (۱) چینه شناسی پالئوزوئیک ایران (۱) پالئوزویک (۱) اینوسراموس (۱) inoceramus (۱) فسیل کرتاسه (۱) فسیل ژوراسیک (۱) ضخامت لایه (۱) محاسبه ضخامت واقعی لایه (۱) سپتاریا (۱) septaria (۱) ندول سپتاریا (۱) بایندستون (۱) bindstone (۱) بافلستون (۱) bafflstone (۱) فریمستون (۱) framestone (۱) رودستون (۱) rudstone (۱) فلوتستون (۱) floatstone (۱) دانه های ماسه (۱) ماسه زیر میکروسکوپ (۱) فلینت (۱) flint (۱) گلاکونیت (۱) ماسه سنگ گلاکونیتی (۱) رز کلسیت (۱) rose calcite (۱) calcite (۱) burmese tourmaline (۱) محبت (۱) آسمان (۱) عقاب (۱) تغییر (۱) خاک (۱) زمین (۱) شکست (۱) شناخت (۱) فیروزه (۱) aquamarine (۱) قانون جذب (۱) روح من (۱) دکتر قریب (۱) فسیل (۱) سن زمین (۱) تقوی (۱) رمضان (۱) پیروزی (۱) بهار (۱) فروغ (۱) غدیرخم (۱) نوروز (۱) اوشو (۱) مرگ (۱) انتظار (۱) من (۱) زندگی (۱) پنجره (۱) همایش (۱) ایمان (۱) انسان (۱) دیاژنز (۱) کوهزائی لارامین (۱) chert (۱) کلسیت (۱) سازند آسماری (۱) آکوامارین (۱) انیدرید (۱) جنوب لردگان (۱) چینه نگاری سکانسی (۱) مخروط افکنه (۱) چیستی (۱) نمی نویسم (۱) مشاوره پایان نامه (۱) زمین شناسی نفت ایران (۱) آزمون دکتری90 (۱) phd سراسری (۱) sand (۱) turquoise (۱) زور (۱) فیلد (۱) ruby (۱) مکانیک خاک (۱) کانی شناسی (۱) ماسه (۱) عمر زمین (۱) آنچه هستم (۱) چرت (۱) گنبد نمکی (۱) شیعه علی (۱) زمین لغزش (۱) کوارتز (۱) دکتر آقانباتی (۱) عسلویه (۱) پایان نامه (۱) یاقوت (۱)
دوستان من فصل نامه رسوب و سنگ رسوبی دانشکاه آزاد اسلامی واحد شاهرود دکتر سید علی آقانباتی انجمن علمی زمین شناسی دانشگاه تهران تازه های رسوب و سنگ رسوب سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجمن علمی زمین شناسی دانشگاه تربیت معلم سازمان زمین شناسی ایالات متحده جمعیت زمین شناسان ایالات متحده مدیریت سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق یاران زمین بیابانها و کویرهای ایران نقشه های زمین شناسی استان خراسان بانک اطلاعاتی نشریات کشور اهدای عضو فروغ فرخزاد کسب درآمد پرتال جامع مشاور ژئوتکنیک bijanuord مترجم متن آن لاین وبلاگ زمین شناسی مصطفی صبوحی پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور پرتال زیگور طراح قالب